



Pytania i odpowiedzi - AKTYWNA TABLICA 2023
Kto może wziąć udział w programie Aktywna Tablica?
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu, w latach 2017-2019 (wsparcie w wysokości: 14 000 zł + wkład własny)
- szkoły podstawowe (również te, które skorzystały z pierwszej edycji programu w latach 2017-2019) kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (wsparcie w wysokości: 35 000 zł + wkład własny)
- szkoły podstawowe kształcące uczniów niewidomych (wsparcie w wysokości: 35 000 zł + wkład własny)
- szkoły ponadpodstawowe (wsparcie w wysokości: 14 000 zł + wkład własny)
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) dla uczniów niewidomych lub słabowidzących (wsparcie w wysokości: 100 000 zł + wkład własny)
- szkoły, które nie skorzystały z programu w latach 2020-2022 (wsparcie w wysokości: jak wyżej)
Jakie wymagania muszą spełniać szkoły przystępujące do programu?
Szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019 oraz szkoły ponadpodstawowe
- posiadają dostęp do Internetu o symetrycznej przepustowości co najmniej 30 Mb/s
- posiadają co najmniej jeden pakiet następujących urządzeń i oprogramowania przypadających na jedną wnioskowaną tablicę interaktywną lub jeden wnioskowany interaktywny monitor dotykowy:
- laptop dla nauczyciela lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera wraz z:
- preinstalowanym systemem operacyjnym,
- oprogramowaniem biurowym,
- oprogramowaniem antywirusowym,
- oprogramowaniem zabezpieczającym przed dostępem do treści niepożądanych, przy czym oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,
- router;
- w zależności od liczby tablic interaktywnych lub interaktywnych monitorów dotykowych wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną do potrzeb funkcjonowania odpowiednio tablicy interaktywnej lub interaktywnego monitora dotykowego, przypadającą na jedną wnioskowaną tablicę lub jeden wnioskowany monitor;
- w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii;
- posiadają co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Szkoły podstawowe, dla uczniów niewidomych |
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) dla uczniów niewidomych lub słabowidzących |
- w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu,
- posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii;
- posiadają co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Jaki jest harmonogram realizacji programu w 2023 r.?
- Złożenie wniosków przez dyrektorów szkół do organów prowadzących do 15 maja
- Złożenie wniosków przez organy prowadzące do wojewodów do 30 maja
- Kwalifikacja wniosków do 30 czerwca
- Przekazanie organom prowadzącym środków finansowych do 31 sierpnia
- UWAGA: Wnioski mogą być kwalifikowane według dat ich złożenia
UWAGA: Wnioski mogą być kwalifikowane według dat ich złożenia
Jaki jest wkład własny organu prowadzącego?
W przypadku szkół i SOSW dla których organem prowadzącym NIE jest minister:
Maksymalna kwota wsparcia | Wkład własny organu prowadzącego |
14 000 zł | co najmniej 3500 zł |
35 000 zł | co najmniej 8750 zł |
100 000 zł | co najmniej 25 000 zł |
W przypadku wnioskowania o wsparcie niższe niż „maksymalna kwota wsparcia”, wkład własny wynosi co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania.
Jakiego rodzaju wkładu własnego może udzielić organ prowadzący?
(nie dotyczy szkół i SOSW dla których organem prowadzącym jest ministerstwo)
- wkład finansowy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii, wykorzystujących TIK,
- wkład rzeczowy: sprzęt komputerowy i inne urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w programie.
UWAGA: dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego!
Jakie warunki musi spełniać sprzęt, pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii:
- posiadają deklarację CE
- posiadają certyfikat ISO 9001 dla producenta, z tym że, warunek ten nie dotyczy sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii stanowiących wyroby medyczne, o których mowa w pkt 3,
- zostały wytworzone zgodnie z normą medyczną PN-EN ISO 13485 – w przypadku gdy sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii stanowią wyroby medyczne
- są fabrycznie nowe i wolne od obciążeń prawami osób trzecich
- posiadają dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania, sporządzone w języku polskim
- posiadają okres gwarancji udzielonej przez producenta lub dostawcę nie krótszy niż 2 lata
Jak złożyć wniosek programu Aktywna Tablica
Wniosek (zarówno dyrektora szkoły jak i organu prowadzącego) opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym, może być złożony w formie elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY w programie Aktywna Tablica
- szkoła może wziąć udział w programie tylko raz, czyli szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019 mogą wnioskować o 14 000 zł lub 35 000 zł,
- we wnioskach na kwotę 35 000 zł należy wskazać liczbę uczniów z wyszczególnieniem liczby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- w sytuacji, gdy wniosków będzie więcej niż środków, pierwszeństwo będą miały szkoły z większą liczbą uczniów ze SPE i te biorące udział w projekcje „Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość” lub w projekcie „Lekcja: Enter”,
- szkoły będą musiały posiadać dostęp do Internetu o symetrycznej przepustowości co najmniej 100 Mb/s,
- sprzęt nie będzie musiał być wyprodukowany maksymalnie 9 miesięcy przed dostawą,
- szkoły, które otrzymały wsparcie finansowe w 2020 r. na zakup laptopów z zestawami wideokonferencyjnymi do zdalnej nauki, nie mogą wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w latach 2021–2024.
Masz pytania dotyczące programu Aktywna Tablica?
Skontaktuj się z nami: +48 601 72 82 94
...